Sima, Erfa-träff och födelsedagar


På måndag morgon var Timo uppe tidigt, han skulle nämligen göra Sima. Det är en dryck man har i Finland till Valborg, ett slags mjöd. Timo gick in för det med liv och lust och det skall bli spännande att få smaka på resultatet. När vi bodde i Helsingfors på Tali hade de alltid sima och jag tyckte att det var gott. Nu får vi se hur detta lyckas.


image541 Timo lagar Sima

Sedan var det tid för dressyrträning igen. Hur skulle det gå eftersom Tees har börjar löpa? Det var inga problem alls, bara den lille hannen visade lite intresse. Själv tyckte jag att det gick bättre och bättre med att Tees förstod, vad vi ville. Men det bästa kommer alltid på slutet då skall de ju hoppa hinder. Det älskar Tees, så hon får lite valuta också av kursen.

Tyvärr blev det ingen agility för Tees på tisdagen, jag och Sandra åkte till Vankiva och tittade på hur de tog sig an 2 st hinder A:et och vippbrädan. Det var två svåra hinder för de flesta hundarna, så vi får se om vi kan lyckas senare när Tees har löpt färdigt.

Det blev ändå lite träning hemma i trädgården och Timo o Carina hade varit vid Finjasjön och kastat dummies åt hundarna. Tees blev heltaggad och höll på att dra ner Timo i vattnet. Var gång de kastade ut en dummy, så trodde Tees att det var hon som skulle ha den. Tyvärr lämnade hon inte tillbaka dummyn, men var duktig på att hämta den och simmade så glatt.

När de kom hem åt vi först en familjepizza och den var fantastiskt god (jag gillar annars inte pizza) med vitlökssås. Mums.

Så tränade Sandra och Tees lite och det gick ganska bra. Sedan körde Timo hem Sandra och vi tog det lugnt. Det har varit väldigt varmt och soligt så det tar på krafterna och tyvärr växer ogräset fort, så vi hinner inte med att ta upp det. Men det springer ju inte ifrån oss.


På onsdagen den 7 maj hade Landskrona GK inbjudit till ERFA-träff för golfbaneintresserade i Sydsverige. Många intresserade fanns på plats för att lyssna på Peter Chamberlain och hans medarbetare angående LGK:s fantastiska ombyggnad och modernisering av ena 18-hålsbanans samtliga greenområden. 

image542


Bl a Bosse Neuman och Göran Hansson samt Håkan Nilsson

image543

Vittsjös Figge i mitten

image544

Arkitekten Peter Chamberlein  samt Per-Göran Andersson

image545


Golfkonsulenten Boel, Håkan och Göran

image546

Micke  kollar greenen

Resultatet av arbetsinsatserna var mycket tilltalande ansågs nog av samtliga. Solen sken hela dagen och Öresund låg alldeles blank, jag undrar om inte denna dag var något helt unikt, när det gäller skönhetsupplevelser i Skåne en tidig majdag. Gula rapsfält mot molnfri blå himmel, oj vad jag njöt och var lycklig över den otroliga färgskalan i Landskrona-miljön. Jag var också glad att få träffa så många goda kollegor, flera pensionerade liksom jag själv. Tack Lennart och Håkan för ert jobb.

På väg hem besökte jag Svalöfs Golfklubb och träffade både Anders Einarsson och Einar Petersen. Anders och Einar har delat upp arbetet så ,att Einar har hand om driften på 18-hålsbanan och Anders bygger 9 nya hål. Einar var bussig och körde runt och visade de nya hålen ,samt en del av 18-hålsbanan. Mycket  givande och trevligt ! Ett intressant inslag var att en av mina sommarkillar på Drottningholm, Henrik hade köpt Anders gamla gård som Svalöfs golf hyr sina maskinhallar av./Timo


image547

Ett underbart rapsfält

Torsdag var åter skoldag på Röingeskolan innebärande matte, svenska och stenåldern.

Linda var lärare som ledde det mesta för Anette var halssjuk och hade svårt att prata utan smärta. Efter lunch kom Anita till hjälp och hade veckans "ordprov" då eleverna skall kunna sin läxa, hur olika sje-ljuden skrivs i olika ord. Jag fick också en inbjudan att följa med klassen på en skolresa i början av juni. Dagens skratt fick jag när jag ombads hjälpa en 7-åring som hade blivit slagen med en kvist i ryggen. När han hade gråtit färdigt, bad jag honom visa vem som hade utfört denna hemska gärning och i skogskanten stod en 5-6 killar i hans ålder. En pekades ut som gärningsman. Då höjde jag min ljuva stämma och lät rätt så barsk samt bannade och lovade att bli grym, om man inte uppförde sig bra på skolans område. Killarna stod nästan i givakt då jag lämnade dem, men efter 5-10 meter hör jag en kille säga "det är inte så farligt, han är bara en klassmorfar", sådan respekt har de för mig! /Timo


Fredagen gick åt att klippa gräs, rensa rabatter och vattna samt att jag var på stan och handlade. Lite kläder till mig själv och presenter till Christel som fyller år på lördag och till hennes kusin Anette i Vittsjö som fyller på söndag. Det var otroligt varmt och vi var ute hela dagen, Tees fick vi locka in ibland eftersom hon ligger i solgasset och såg ut som om hon skulle få värmeslag.


På lördag förmiddag körde vi ut till Yngsjö Havsbad eftersom Christel med familj har sin husvagn där hela säsongen och Christel fyllde år.

image548

Christel  och Erica beundrar fotot av Christel från Norra Skåne

Det var en strålande varm sommardag +25 och vi bytte om till badkläder när vi kom fram. Christel och Sandra samt Erica badade och doppade sig riktigt, usch vad kallt, bara 14 grader. Ostsidan är alltid kallare i vattnet och jag doppade bara benen, det räckte. Timo låg och vilade uppe vid husvagnen.



image549

Sandra och morfar njuter


image550

Lars kelar med Tees och Christel njuter


Sedan bjöd Christel på middag och fika och vi bara njöt och tog det lugnt. Timo, flickorna och Tees gick en promenad och kom ner till havet så att Tees också kunde bada och svalka sig.



image551

En nybadad Tees

När vi närmade oss kvällen körde vi hem och bytte om och for upp till Vittsjö eftersom kusin Anette hade 40-årskalas.



image552


40-åriga Anette strålar ikapp med solen

Hon fyllde inte förrän på söndagen men hade kalaset på lördagen.



image553

Ilkka, Boris och Kalles systers familj

Där var fullt av folk och barn och vi fick god förtäring även där. Timo älskade kakorna och fick till slut ett eget stort fat av Anette. Det var en härlig kväll, men solen hade varit skarp under dagen så vi var ganska trötta och for hem i tid.



image554

Gunilla, Ann Louise och Siv njuter av kvällssolen och god mat


image555

Anettes vackra Magnolia blommade för fullt


image556

Timo i lektagen

På söndagen var det så dags för den sista spårdagen och vi var lite sega när vi körde till skogen. Men en som inte var seg, det var Tees hon älskar ju att spåra så hon drog iväg med Timo över stockar och stenar och så snabbt hon hittade klöven.



image558

Här bär det av

image560

Klöven är hittad i skogen

Det blev fika och mycket hundprat och sedan en spårning till.

image561

Karelska Björnhunden Betty

image562

Carina med sin hund Svante


image563

Storpudeln sitter fint i bagaget


image564

Susanne och Gunilla fikar

image565

Hunddiskussioner vid fikat i skogen

Sedan lockade skuggan hemma och vila. Efter att ha sovit en stund cyklade vi till Grönängsskolan, där Erica med sitt HIF-lag skulle möta Osbys lag. Det var trevligt att se och flickorna hade fart under skorna och de vann till slut med 5-2.
image566


image567

Erica som nr 11


image568

En del av publiken

Så vi applåderade mycket. Sedan bar det hemåt med korvgrillning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0