Hundpromenad, och Vankiva


Efter onsdagens bravader när Vittra höll på att inte kunna ta sig upp från bäcken ute på Hovdala (Shiva, Tees och så klart matte hjälpte henne) tyckte vi att det var dags att ta det lugnt och så var det torsdag igen och dags för skolan för Timo, det var till att ställa klockan lite tidigare, så att han skulle hinna. När Timo körde till skolan tog Tees och jag det lite lugnt, men sen var det dags för långrundan. Vädret var ganska bra inte så råkallt som innan. Vi gick vår vanliga långa runda och Tees fick springa lös ganska mycket.


image241



Hon mötte några av sina hundkompisar och det är ju extra roligt att få busa lite. Men lite förargligt var det, när en dam säger: "men jag som hade putsat glasögonen när jag gick hemifrån". Tees skulle givetvis visa att hon var glad och gillade henne, så hon skulle ha en puss.


image242

Nu är det bäst att springa tillbaka till matte, kanske blir det godis!!

image243




Under rundan hörde Tees en hackspett som knackade högt upp i ett träd, tyvärr fick vi inte den på bild. Sedan gick vi hem och jag fick en kopp varmt kaffe och så var det till att vänta på husse och höra hur det hade gått i skolan./Gunilla



Torsdag, alltså dags att åter vara klassmorfar i Ericas klass på Röingeskolan. Dagen började med läraren Linda och en prao vid namn Emil. Matematik var första ämnet för dagen. Plus och minus med tiotal var ju övningen. Mycket jobbigare än med bara ental. Då fick jag hjälpa barnen med talen, samt ibland "rätta" hela sidan. Jobbigast var naturligtvis att hjälpa Jenny på engelska, då termerna ental och tiotal inte fanns i min gedigna utbildning i Sverige och Finland. Men hon förstod mig bra, då jag visade hur man räknar talen på ett kladdpapper. Hon frågar ofta när jag kommer nästa gång och jag är ju bara i skolan på torsdagarna, så jag svarade på engelska att jag kommer på torsdag igen. Då frågade hon om jag menade tisdag, men hennes kompis Moa P förklarade att jag menade torsdag, Jenny har nog lite svårt med min Wales-dialekt!


image257

Efter matematiklektionen åkte vi buss till Vankivas soptipp, tillsammans med klass 3. Det var oerhört lärorikt att få följa med barnen dit. Vi blev guidade av en dam under en hel timme, när hon berättade om hur man arbetar med att sortera alla våra samt industrins avfall. Jag blev mest imponerad av att man idag kan återvinna till och med lysrör. De skickas till en firma som lossar metalländarna först till metallskrot och sedan blåses röret av en stark luftstråle som tömmer "mjölet" i röret och sedan är ju glasröret färdigt för återvinning.


image260

Vi lärde oss också att våra tidningar kan återvinnas ungefär 7 ggr och som sista produkt blir tidningspappret toapapper. Av olika små batterier lärde vi oss att de minsta batterierna, typ de i bl.a. våra armbandsur var de farligaste, då de innehöll kvicksilver. Vankivaanläggningen är så stor så att de även hjälper övriga Skåne med olika återvinningsuppdrag, bl.a. tar de hand om oljeskadad materia och skiljer oljan från t.ex. jorden. Inom området såg vi, att en hund- och kattkyrkogård hade upprättats. Där fanns många kors och bilder på älsklingsdjuren.


image259

 Åter fick man mycket ny lärdom med sig som faktiskt överraskade en del. Kanske mest att det är oerhört lite som slängs på "sopberget" nuförtiden, utan över 90% återvinns eller blir t.ex. bränsle till fjärrvärmeverk. Då dagens temperatur var -1o, var lyckan stor när bussen åter kom för transport tillbaka till skolan.

På skolan har för någon vecka sedan påbörjats för byggnation av ny skolbyggnad, varför hela framsidan är omgärdat av staket så att barnen ej skall komma till skada. Sedan var det dags att åka hem till Tees igen. /Timo

Så här vilar jag mig när matte och husse bloggar, visst ser det skönt ut!! /Tees

image244


Kommentarer
Postat av: Mia med Viggo

Såg Timo i tidningen idag, tänkte att jag måste gå in och titta till Er blogg! Det börjar bli en vana att figurera i pressen nu - det var ju inte alls längesen du var med på bild i samband med något med golf! Kul!

Tees har ett härligt hundliv hos Er! Vilken mysig bild på henne när hon ligger o sover i soffan!

Ha det bra!

2007-11-17 @ 20:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0