hundkurser bl.a.

Det är otroligt vad tiden går fort, på fredagen den 12 april var vi ute med Tees och sedan bjöd Carina på lunch på Asia Corner och så tog vi en runda till med hundarna på Hovdala och fikade efteråt och på kvällen var vi på bio och såg Morgan Pålsson, reportern. Filmen var ganska smårolig, jag trodde att den skulle vara alldeles för överdriven men så var det inte.

På lördagen vattengympade vi nästsista gången för den här terminen. En del säger att de får en kick av att gympa, men den har vi inte känt av, det känns skönt att ha gjort gympan, men sen är man trött och måste vila.

På söndagen var jag och passade Vittra, när Carina o Shiva var iväg.

image463 

Carina passar hundarna

Så var det då dags för hunddressyr igen. Till en början gick Tees bra, men sedan tycker hon att det är tråkigt, att inte få leka med de andra hundarna och varför måste man sitta perfekt vid mattes sida, det går lika bra att sitta lite snett, bara man får godis så. Så var det dags för kvarsittande och inkallning oj, oj. Hon vill inte sitta för länge kvar ensam, det är ju tråkigt. Vid inkallningen, som nästan alltid brukar fungera, såg Tees sin chans att försöka stick a iväg, men jag fick henne att komma ändå. Så var då träningen över och vi hade 2 trötta hundar med oss hem.

Tisdagen blev en händelserik dag, vi höll på i trädgården, Siv och Boris kom in på en fika och hade med sig rosenplantor. Siv hade lovat oss och Carina några plantor, men det var inte klätterrosor så vi fick ta alla. Timo planterade dem i slänten ner, där 3 st hundar har sina racerlopp, så ingen jord finns kvar snart. Kanske springer de inte där när där växer rosor.


image464


Som synes är nästan all jorden borta

image466
 
Ett fint utsiktsställe


image468



Här går det undan när hundarna jagar varandra

Sedan skulle jag köra och hämta Sandra för agilityn. När jag startade bilen kom Tees farande runt hörnet och jag rusade ur bilen och fick in henne genom fotkommando. Tack dressyrkursen! Timo och grannarna kom helt förskräckta rusande, Tees hade nämligen rusat fram till staketet när det kom en hund, för att skälla på den, men staketet brast och hon föll i gatan ca 2 m ner.


image469


Den här höjden ramlade Tees ner, men nu har husse lagat staketet


Hon sprang till bilingången, men där var grinden stängd, då hörde hon troligen att jag startade bilen och kom runt hörnet. Det slutade nu lyckligt, hon visade sig inte ha några skador alls och jag hämtade Sandra.


Så for vi till Vankiva för att Sandra och Tees skulle träna agility. Denna gång var det bara lite teori så nu skulle det tränas. Sandra var lite orolig att Tees skulle springa ifrån henne när hon skulle vara lös, men vi sa att det gör inget.

Sandra och Tees fick börja med slalom, det är uppsatt några höga pinnar i rad och så skall hunden springa slalom mellan pinnarna. De började med att instruktören Johanna stod på ena sidan och Sandra på andra sidan och så gav de Tees godis när hon kom och det var ju populärt. Nästa gång stod instruktören där bara och inget godis. Vad var nu det här tänkte Tees, men hon sprang på efter att ha gett henne en puss och efteråt blev hon belönad av Sandra så det gick ju an. Efter ett par gånger gick det superbra.



image470  

Slalom till Johanna.

Nästa moment var däcket. Hundarna skulle hoppa genom ett däck på kommando. Det gick bra med en gång, för Tees gillar att hoppa, så där var inga problem alls och hon följde Sandra så fint.


image472
 

Däcket med Emelis hjälp

Men vi kunde inte låta bli att skratta åt en liten King Charles spaniel (en liten hund) var gång den var lös sprang den fram till en Rottweiler (en stoor hund). Det såg så lustigt ut, att den minsta hunden valde den största hunden. Men det visade sig att den stora hunden, Wilma löpte och eftersom den lille hunden Ville var en hane, så var han mycket intresserad av henne. Ägaren fick inte in honom alls till sig, så Wilma gick av planen och då gick det bättre.

Sedan tränades kvarsittning och inkallning också här och Tees satt som ett ljus och rusade fram till Sandra när hon ropade och sedan följde hon henne lös tillbaka. Både matte, husse och Sandra var stolta över henne. Men det här var ju roligt tyckte Tees, agility är toppen. Sedan var träningen slut och vi körde hem igen lite frusna, för på kvällen är det kyligt och det blåser nästan alltid på Vankivafältet. Tees sov gott sedan när hon kom hem.


På onsdagen var det dags för fotokursen igen, vi skulle visa våra bilder. Det var intressant att se de andras bilder, de som kunde ändra bländare och tider mm. Det kunde ju bli så olika foto av samma motiv. Jag som inte kan göra så mycket med min kamera hade bara zoomat och tagit bilder på långt håll. Sedan är det skoj att höra kommentarerna att det där var bra tänkt. I verkligen hade jag inte tänkt så mycket, utan bara knäppt av kamera. Men vi fick många goda råd så i fortsättningen skall jag tänka på det, så får vi se hur bilderna blir.


I dag torsdag var det dags igen för skolan, klassen hade flyttat ner till fritids, men jag hittade dem. De arbetade med stenåldern och halva klassen i taget fick en utbildning hur man gjorde bröd på den tiden utan jäst och salt. Alla fick smaka några brödbitar och själv tyckte jag det smakade gott med smör.  En av killarna i klassen imponerade på mig när det visade sig att jag hade glömt att ta med 1 glas mjölk till bordet , han kastade sig upp och hämtade ett. Då blir man ju imponerad för det är ju unga killar.

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0