Klassutflykt

På måndagen lade lugnet sig och vi slöade i värmen men på em. åkte vi till Kristianstad och köpte en el-grill. Timo har problem med röken vid en vanlig grill tack vare astman. Sedan köpte vi laddare till husvagnen mm, så det blir alltid dyrt när vi handlar på de sk billiga affärerna. Timo monterade grillen och vi provade den och allt fungerade.




Här monteras grillen




Lite bus med Tees

Så var det dags för sängen och vi sov gott hela natten.

På tisdagen var det till att gå upp tidigt, för Timo skulle med på skolutflykten för 2orna och 3orna. Det var rätt så kul när jag kom till skolan för där kom klassens "ordningsman" emot mig och sa: vad gör du här idag Timo? Men jag svarade honom att jag skulle åka med klassutflykten men då sa han: "har du frågat om lov"? Jag hade uppfattat att jag fick åka med för Anette och Linda så det gick bra. Vi åkte alla i en stor buss mot Kristianstad och Arkelstorp och körde in mot Ekestad. Vi tog en "liten" promenad till Vikingabyn och där tog Lars emot oss och berättade om Vikingabyn.




Fikadags



En idyllisk Vikingaby








Några killar i vikingakläder



Några flickor Erica o Lina i sina vikingakläder


Lärarinnorna grupperade in barnen i 3 olika grupper, efter det att vi hade fikat lite. Därefter tog Lars med Martin och mig till Vikingaskeppets övernattningsplats, varefter vi rodde den till bryggan, där barnen skulle äntra båten. Under tiden tog lärarinnorna barnen med sig för att hämta Vikingakläderna.

  Vet inte hur jag skall vända bilden funderar




Lars i smedjan



Ser ut som vikingagille




Lite fikadags i röken från smedjan

När barnen hade klätt sig tog Martin och jag första gruppen elever till första turen med Vikingaskeppet. Kapten på skeppet var alltid Lars, som hade åkt med skeppet i flera år. Det var alltid tvunget att 4 personer rodde, på denna tur var det kaptenen Lars, Linda, Martin och jag. När vi kom ut på öppna sjön, så fick alla barn som ville, ro ett tag. Men då det var ett mycket tungt jobb så blev det korta turer för var och en. Till den stora lunchrasten grillade Martin korv till alla och lärarinnorna och jag hjälptes åt att dela ut korv med bröd och senap o ketchup.




Eleverna tillverkade minnessaker till sig och de besökta alla Vikingahusen. Kapten Lars, Martin och jag hann med 2 st Vikingaskeppsturer till, så att alla hade fått vara med på en skeppstur.

 nya funderingar




Här startar skeppsturen




Visst är den vacker även om vi är för nära vassen




Full fart framåt



Ute på sjön







Sista turen rodde vi in skeppet till övernattningsstället igen, vilket nog skrämde Anette något, då vi försvann helt från hennes kontroll, då hon stod kvar på bryggan. Men vi återförenades snabbt i Vikingabyn igen. 



  Funderingar igen men inte idag

Offerplats

Lars visade oss en offerplats samt ett helt underbart urskogsområde bakom Vikingabyn





Urskogen

Efter en liten fika var det dags att städa efter oss, samt att ta en lång promenad tillbaka till bussen. Det var riktigt skoj att höra Lars säga att han var mycket nöjd med denna grupp och hur bra de hade uppfört sig. Det måste ju vara en fin fjäder i hatten för alla ledarna. Sedan var det bara en liten bussresa tillbaka till skolan igen. Då först kände jag att "gubben" hade rört sig lite, för jag var stel som en pinne, när jag gick av bussen och när jag kom hem somnade jag tvärt för nu hade jag ju haft en hel "arbetsdag", men vilken underbar och mysig dag med solsken hela dagen och 2 klassers glada och pigga elever med mysiga ledare, det var värt träningsvärken i ryggen och axlarna.

Det blev ändå en lång kvällsrunda med Tees, det går inte att ta den mitt på dagen, nu när det är så varmt.



Vi sov länge på onsdagen och efter frukost körde vi upp till Vittsjö och hjälpte Siv och Boris med deras vattenpump.
 


Här jobbas det febrilt

De hade inte fått upp något vatten ur brunnen till vattning. Det visade sig att det bara var vattenledningen som hade lossnat och efter lite tejpning så fungerade det igen. Då blev det kaffe och jordgubbar, under tiden ringde Lars och ville parkera sin grävare på deras tomt så han hade tur och fick fika också.



Fikadags för Timo och Lars



Lars maskin som Tees tycks vakta




Efter det reparerade Lars och Timo deras dubbelport i hönshuset. Sedan blev det kålpudding, smaskens.



Tees trivs även i soffan

Siv skänkte sitt lilla badkar till Tees nu när det är så varmt vill hon gärna bada. Vi körde ut till golfbanan och tittade och visst är fairways brunbrända, men greenerna såg gröna ut.

När vi kom hem fylldes vi badbaljan med vatten och Tees hoppade i direkt. Så pysslade Timo lite med bilen.


Kommentarer
Postat av: siv

idag var ni snabba. hoppas ingen stjäler Lars bil. Tees värkar ha det gott, Har jag gjort rätt.

Siv

2008-06-04 @ 23:12:35
Postat av: Gunilla

Du har fått in kommentaren rätt Hur är det med stavningen? Satt ni inte uppe hela natten och kollade? Tees njuter.

2008-06-05 @ 07:29:46
Postat av: Carina

Ja det var väl ett effektivt sätt att inte få fler kommentarer.....

2008-06-05 @ 18:28:51
URL: http://shivaovittra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0