Veteranträff med greenkeepers

Nu har vi nog kommit någorlunda ikapp efter semestern. Värmen höll och vi har varmvatten, så tack Kjell. Det blev många omgångar tvätt i maskinen, som gick varm och Gunilla har hunnit stryka en hel del också.

Så gav vi oss på trädgården och fick planterat våra rosor och egenhändigt gjort spaljén till dem.





Hoppas de blommar fint till våren.



Tees njöt av värmen och latade sig.



Så var det dags för trottoaren utanför, som hade grott igen totalt och det var ett tufft jobb.




Varför måste jag vara här inne, när ni är där ute?



Tees gillade inte riktigt att vi var utanför tomten och hon innanför, men det gick. Det var ett litet tokigt arbete att göra för Timo, just innan han skulle på veteranträffen, som skulle börja med golf. Gissa om träningsvärken kändes.



Siv och jag gjorde en liten runda på stan, det börjar ju närma sig Timos födelsedag, så man får vara ute i tid. Det är ju årets viktigaste dag, så den får man inte missa. Vi hittade en bra present, så nu är det över. Sedan tog Tees och jag vår vanliga runda, så hon börjar komma in i det normala igen, men hon verkar totalt oberörd av att ha åkt över 500 mil. Däremot är hon extra "kelen" som hon brukar vara efter löpningen.

I mattes famn.



Hos husse i soffan.



Timo låg över i Ljunghusen så jag passade på att titta på inspelade program på teve.



På tisdagen den 30 september skyndade Timo sig till "kolgympan" och sedan hem och snabbåt lite smörgåstårta, som Siv bjöd på och så iväg till Ljunghusens Golfklubb för träffen.

Av 22 inbjudna, så passade dagen 15 st ädla gamla kompisar i veteranklassen,  att komma till Ljunghusen för att spela golf, äta gott och ha det gemytligt. Vi började med en 9-håls scramble (spelet som passar oavsett spelstandard). Radion hade lovat 20 - 30 mm regn, men vi hade tur att få spela i underbart solsken, men med rätt så stark vind  från havet. Själv spelade jag i lag Einar, Stig och Kaj och vårt resultat blev nog bland det bästa.
 
Efter spelet åkte vi till FBU-gården och inkvarterade oss. Vi hade rejält med tid, över 1 timme på oss, så alla hann duscha och byta om till festkvällen.

I Ljunghusens restaurant hade Stig beställt en god förrätt (sillamad) samt en ypperlig huvudrätt som intogs med några skålar samt många tal.  Därefter hade Stigs kära Ingrid, bakat äpplekaka som åts med vanillinsås, som vi njöt av till kaffet i koppar som Stig skänkte till oss senare, som ett minne av dagen. Under tiden vi njöt av kaffet visades det fotoalbum och den "otäcke" Rune visade diabilder på väggen, från fornstora dagar, bl a från våra festligheter i Torekov  och Lilla Vik. En del bilder av undertecknad var så gamla, att jag själv hade svårt att känna igen mig. Övriga inblandade verkade ha samma problem och ibland hjälptes vi åt att gissa vem bilden skulle föreställa.
Sune Fasth hann under kvällen berika oss med många ofantligt roliga vitsar. Jag grämer mig alltid, över att jag har så dåligt minne, för hans vitsar håller alltid yppersta klass. Under hela kvällen,  blev var och en påmind om vad han  sagt eller gjort under våra utbildningstillfällen på olika platser i Sverige och Spanien. Utbildningsresorna i USA , innebar såklart många dråpliga episoder, som det diskuterades om livligt.
Men som allt roligt, så tar det slut alldeles för fort . Så jag fick en liten extra uppgift att transportera en del av mina vänner hemåt eller till övernattningsstället. Men naturligtvis, när Stig kom hem mitt i natten, var vi tvugna att följa med in, på lite dryck och tilltugg. Inte ens Ingrid såg chockad ut, utan hon visade glatt sitt nya kök med alla finesser, som var tillvekat i Tyskland. Sedan körde vi till FBU-gården och  till sist kojade vi in. Nästa morgon hade alla möjlighet att åka ut till PGA:s stora nya golfanläggning ute i Bara, där vår vän Kurt Nilsson gärna ville visa upp den nya anläggningen. Kurt är projektansvarig när det gäller båda banornas bevattningsanläggning av märket Rain-Bird. Själv kunde jag inte åka ut dit, då jag har haft dåligt samvete i några månader, eftersom jag haft en inbjudan att hälsa på min vän Anders Gripwall på Örestad.

Hans-Åke Sjöholm, fd Falsterbo golfklubb, en av Timos äldre kompisar inom yrket.



Festbordet på Ljunghusens Golfklubb.



Östen Ek, fd Varbergs Golfklubb.



Festbordet, Janne Lundgren, Ingvar Ribba, Kaj Holm.



Jan "Jordjanne" Johansson, Göteborg.



    Carl-Axel  Hernström och Einar Petersen.



Håkan Anderberg, Landskronas trevlige klubbdirektör.




   Carl-Axel och Roland Knutsson, 2 st fd ordförande i SGA.



Jan Lundgren, fd Öjared.



Sune Fasth, fd Billingen och Skövde Golfklubb, min mångårige trogne kompis, alltid full av historier.



Vyer över Ljunghusens golfbana, vackert, men tyvärr något mörkt för min kamera.







Det hade gjorts inbrott natten innan och Rune kollar läget.



Rune Karlsson, fd Torekov och Båstad Golfklubb, gammal kompis som alltid är full av bus.



Stig Persson, Ljunghusens Golfklubbs klubbdirektör, värden.



Hemma hos Stig och Ingrid i köket, efter festen.



Carl-Axel, Sune och Kenneth Jönsson, fd Hulta, kompis sedan Weibullstiden, i mitten på 50-talet.





På Örestad hade jag förmånen att träffa en av mina medarbetare från min Drottningholmstid, Henrik, som nu är mekaniker hos Anders. Träffade även Anders Nilsson, från företaget Golfmaskiner AB i Lagan, som jag har haft många och långa givande diskussioner med. Efteråt bjöd Anders Gripwall på kaffe och macka plus bulle uppe i klubbhuset. Kanslisten Marie höll oss sällskap vid bordet. Både Marie och Anders tillhörde mina duktiga medarbetare ,när jag ledde verksamheten på Örestad tidigt 90-tal.
Anders ville göra en fältvandring på banan och visa bra och dåliga ytor. Och jag ville naturligtvis även se "mina" salix (terijoen salava), som vissa inom klubben ej accepterade då, men som idag älskas av de flesta.

Mina fd medarbetare, Anders och Marie på Örestads golfklubb.



Anders Gripvall, dagens greenkeeper på Örestads Golfklubb.



Dessa underbara träd (Salix),som Timo planterade på Örestad  på 90-talet och dylika har vi sett många på semestern.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0