Skolbörjan.

Så var det då dags för höstterminen igen på Röinge Skola. Denna gången kändes det lite nervöst, då mina elever skulle börja i 4:e klass och få nya lärare.  Jag har haft samma lärarinna i många år och haft ett jättefint samarbete med henne, men nu börjar hon om, med förstaklassarna igen(hon tyckte också att de var väldigt små).  Men jag hoppas att få träffa  Anette på rasterna ibland. De nya lärarinnorna Lena och Marie, har jag som tur är, träffat tidigare på vårterminen, så det blir säkert bra samarbete med dem också.


Barnen var glada och positiva till höstterminens början.



Barnen bytte även klassrum och skolbyggnad.



Det var en mycket intressant dag för mig personligen, då det var exakt 60 år sedan jag själv började i 4:an i Tammerfors Svenska Folkskola, direkt hemkommen efter flera år som krigsbarn i Skåne.



Röingeskolan har en fin tradition sedan några år tillbaka, att alla nya elever får en ros av de äldsta eleverna vid skolstarten.




Lärarinnan i vit blus och hästsvans är min nya fröken Lena.



Här kallar rektorn fram alla nya elever för att få sin ros. Min första fröken Ulla hjälper barnen. Jag får för mig att de yngsta eleverna blir bara mindre och mindre, men det är väl en synvilla hos en äldre man.



Dagen avslutades för 4:orna med idrottslekar och här är både fröken Lena och fröken Eva, som leder lekarna.



Och som alla ser hade barnen jätteroligt under lekarna, flickan i ljusgrön tröja med en dam på, är mitt barnbarn Erica.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0