Berlinresans första dag.

Det blev lite orolig nattsömn, vi skulle ju upp tidigt och ta oss till Grönängsplan till bussen. Det var mörkt ute men vi vaknade till lite under promenaden. Väl framme stod det några personer där, men de skulle inte till Berlin. Först kom en buss och hämtade några personer. Visst är det bra med reflex!

Sedan kom vår buss och vi kunde lasta in vårt bagage.

Så gick färden mot Malmö och vi bytte till vår "riktiga" buss för färd mot Berlin över Öresundsbron.

Vi kom fram till Rödby och tog färjan över till Puttgarden, men det var otroligt med bussar och bilar som skulle med och överresan tog bara 45 minuter så vi fick knappt tag i en kopp kaffe och macka. Sen var det bara att rusa ner till bussen igen. Färden gick till Calle där vi kunde handla lite.

En stolt Timo hittade sitt favoritvin.

Resan gick vidare mot Berlin på autobahn och det var inte så mycket att titta på och vi var trötta så vi passade på att slumra lite. Det regnade lite men vi stannade på ett ställe så att vi kunde få något att äta.

De största kaffekoppar jag sett, men kaffet var gott och mackan med, så vi piggnade till lite.

Så kom vi då äntligen fram till vårt hotell och vi fick vårt rum på Hotel Ramada Globus, Berlin, på östsidan. Rummet var helt okay men vi skyndade oss ner för maten. Det blev en buffé med mycket god mat och vin därtill.

Vår guide Jan från Rumänien med sällskap.

Ett par som vi pratade mycket med.

Så blev det dansmusik med härliga toner, så vi kunde inte låta bli att ta oss en svängom trots gympaskor.

Sedan skulle vi ta en busstur till Alexanderplats i stadsdelen Lichtenberg och bese Tvtornet, som var 368 meter högt, Timo sa att han skulle stanna kvar där nere, men följde med upp och kunde gå fram till fönstren och njuta av utsikten, det var jätteroligt, hans höjdskräck var borta. Innan vi fick åka upp besiktigade de min ryggsäck, men allt var ok.

Utanför vårt hotell.

Här går vi  igenom programmet, så vi vet vad som skulle hända härnäst.

Väl framme där såg vi många polisbilar, över huvud taget verkade det vara många poliser på stan.

Efter besöket i tvtornet var vi nöjda med att få åka till hotellet igen och inta ryggläge. Dagen hade varit ganska tröttsam.

Nästa morgon vankades det en underbar frukost med många delikatesser.