Doktor och tandläkare

Veckan som gick var i doktors och sjukhusets tecken. Måndag morgon åkte vi åter till Kristianstads sjukhus. Denna gång skulle Timo till käkkirurgen. De tog bort en liten utväxt uppe i gommen. Tyvärr måste han ha lite lugnande, när de skall göra något i munnen med verktyg. Allt gick bra som tur var, men dosen var nog lite för stor, eftersom han sov mest hela dagen efteråt.

På tisdagen var det Gunillas tur, hon skulle kolla trycket i ögonbottnarna, tack vare eller på grund av sin diabetes. Tidigare gjordes det i Kristianstad, men nu har Hässleholm fått en sådan maskin, så vi slapp åka till Kristianstad.

Jag åkte med Timo till sjukhuset på hans väg till Kolgympan, den startade igen. Men bara en kamrat till ställde upp, så de bad sjukgymnasten, att han skulle försöka hitta fler, som ville förbättra sin andningskapacitet, gärna damer, så klart. Det blir roligare och intressantare debatter om vi kan bli fler, tyckte de. När Timo började -06 var de 6 st patienter, men tyvärr är vi ju rätt så gamla, så sjukdomar och värk har gjort att vi minskat i antal och vi känner oss lite ensamma nu.

Under tiden Timo var på sin gympa, fikade jag på sjukhuset och Timo kom så småningom och tog en fika. Tyvärr reagerar jag så på dropparna, som vidgar pupillerna, att jag mår dåligt och ser dåligt. Sköterskan sa att jag nästa gång skulle be om de svagare dropparna, så blev kanske besvären inte så stora. Nu var det min tur att sova och vila under dagen.


På onsdagen var det dags att gå till tandhygienisten och tyvärr hade jag problem med ögonen och fick blunda hela tiden, eftersom de har så starka lampor där. Det var inga problem mer än att det kostar en massa pengar, men som hon sa, nu slipper du oss på ett år och det är skönt./Gunilla





Tees på vår äng, där hon hämtar dummies och tycker att det är jätteroligt, men har svårt att lämna dem till oss, hon vill först döda bytet.



Torsdag och dags för skolan igen, jag fick leka fotograf igen, då eleverna hade "fritt valt arbete" och de fanns i flera olika salar. Oftast får jag några roligheter med mig hem på vägen genom livet.
Ett par flickor beställde, att det var deras tur att ha mig som kamrat vid deras bord, när vi skulle äta den goda skolmaten. Jag sa att jag hade blivit tingad av några andra, men glömt vilka de var, då sa de att vi stannar till sist, så har alla tagit sina platser och du kan sitta hos oss. Fiffigt val!! Sedan säger dessa flickor med sina 10 år, att Timo, du ser ganska ung ut för din ålder, samt att jag hade samma frisyr som Danny (han från idol). Tänk vad livet är lätt att leva med så glada och ÄRLIGA flickor!!

På eftermiddagen ville distriktssköterskan kolla mig och allt lät  OK. Vi avslutade dagen med 1 timmes vattengympa i lagom varm bassäng, alltså 35 grader.  Första gången sedan våren, så vi trodde att det skulle bli väldigt tungt men det gick bra, Timo sa visserligen att han var trött redan 18 45, vi startade 18 30. Men Gunilla hade träningsvärk dagen efter.

Fredagen var kall men solig, så vi körde till Hovdala och släppte Tees lös, det är så skönt att hon kan få springa lös på stora ytor, helst nu när hon löper, så vi får passa henne på våra rundor i kvarteret.




Ni ser hur kallt det ser ut, med slottet i bakgrunden.




På kvällen kom Carina och hjälpte oss att sortera och beställa bilder på datorn, som vi vill ha som "gamla pappersbilder" som man kan ha i album och titta på utan dator. Det blev fastlagsbullar till kaffet, det tyckte vi att vi var värda.

Det hade kommit besked från Kristianstads sjukhus, att märkena som Timo hade tagit bort i ansiktet var ofarliga och det kändes skönt.

På lördagen tog vi ut Shiva, eftersom Carina var på kurs med Vittra, på söndagen var Carina och jag åter på Hovdala med hundarna, så de fick springa och busa. Timo lovade att dammsuga huset under tiden, gulligt eller hur!

Idag måndagen den 19 januari blev en stor dag för Timo, han fick besked per post att han blivit finsk medborgare den 3 april förra året så nu har han både svenskt och finskt medborgarskap!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0