Vittsjö och Hovdala

Fredagen den 9 januari var Gunilla lite krasslig och ville vila och ta det lite lugnt, så jag tog Tees med mig och åkte upp till Vittsjö. Först hälsade vi på ute på Wittsjö Golfklubb och pratade med Figge, den ende anställde på plats. De övriga hade semesterledighet ännu, som det så ofta är i golf-branchen, vintertid.  Figge berättade att även Wittsjö GK hade börjat med att sätta upp vildsvinsskydd längs med banans södra gräns mot skogen. Och visst förstår man klubben, då jag såg alla skadorna som svinen hade gjort på ettan och drivingrangen. Tees och jag hade en mysig promenad över banan, då jag ville se greenernas kondition. De var i mycket fint skick för att vara den 9 januari. Snön hade åter smält så banan var grön igen.

Efter banbesöket ville jag gratulera min gamle vän Ingmar Nilsson på Duvgatan i Vittsjö, då jag kom ihåg att han fyllde år denna dag. Han var min granne i ca 13 år, när vi bodde i Vittsjö. Jag har en stor tacksamhetsskuld till honom, för han var en ovärderlig hjälp för mig, när vi byggde huset på Duvgatan 1972. (Han var inte lite förundrad över att vi vågade oss på att bygga själva utan några kunskaper i husbygge). Han var och är en skicklig snickare och byggmästare och själv kan jag inte mycket mer än att sköta gräsmattorna. Därför var jag mycket glad över att få en skicklig yrkesman som granne.

På kalaset träffade jag även gamla grannarna Önnevik, de kom och grattade Ingmar just när de skulle köra till sin Thomas för att sedan åka till Kanarieöarna. Inga bjöd på en underbar smörgåstårta och en uppsjö kakor därtill. Då jag hade Tees i bilen fick besöket avslutas tidigt, men jag hade tur att även få träffa dottern Anna från Kävlinge, som kom med son och dotter. Jag måste ha blivit till åren, för jag minns det som igår, när hon kom till världen. Ingas syster Dorit var även hon och festade av sin svåger. Tyvärr hade jag glömt att ta med kameran.


Lördagen gick i lugn takt, så när Carina ringde och frågade, om vi skulle följa med till Hovdala med Tees, så gjorde vi det. Vi körde till samma ställe som sist, det var så vackert där. Hundarna rusade ur bilen och sprang som vildar. Vi gick i makligare takt och njöt av naturen. När vi tittade oss runt så fascinerades vi av olika mossor, på träd och stenar.







Visst är det troll-likt!!






Det blev årets första bad för hundarna, de hoppade i bäcken och var genomvåta när de kom upp. Vi gick längre än sist och på vägen mötte vi en man med en whipethund, så vi samlade in våra hundar. Han frågade om alla var tikar, för då gick det bra, men Shiva löpte så det var ingen bra ide, att ha dem ihop, eftersom hans var en hanhund. Det var fantastiskt att se våra hundar, hur de omedelbart stannade, när de såg den andra hunden och fann sig i att bli inkallade. Ingen av dem försökte springa fram till den andra hunden.  Vi fortsatte en bit till så att de andra skulle hinna undan och vi kunde ha våra lösa igen. Sedan vände vi tillbaka och Shiva och Vittra tog ett dopp till men Tees följde dem bara ner till kanten.





Hon har mer underpäls och tar längre tid att torka och hon springer som en galning, för att det skall torka, så det var tacksamt att hon inte tog ett andra dopp. De var våta nog ändå. Vi började känna oss hungriga, så vi gick mot bilen, och där kände Tees igen sig, det var ju där de roliga dummiesarna fanns. Hon tittade glatt när Carina plockade fram 8 st och kastade ut. Hon skrek av iver efter att få hämta dem. Vi släppte henne och hon for iväg i ett huj och hittade dummiesarna men kom inte in med dem utan la dem i en hög. Dem skulle hon ha själv och ingen annan.

Så här nära oss kom hon, men smet iväg igen.



Vi fick hämta in henne och så fick Vittra och Shiva försöka istället. Då gick det mycket bättre de hittade dem och kom in med dem. Så här skall det se ut.




Så stoppade Carina in dem i bilen och vi släppte hundarna för att springa av sig och det var roligt att se Tees. Hon sprang flera rundor innan för stengärdet, här fanns ju dummiesarna, hon hade ju lagt dem där, men var var de nu? Till sist fick vi in hundarna i bilen igen och for och hämtade en god familjepizza, så vi skulle få mat snabbt i oss och gott var det. Vi pysslade lite med kort i datorn och Tees försökte få Shiva och Vittra att ställa upp på lite mer bus, men de ville ta det lugnt och sedan körde Carina hem igen och vår hund gick och la sig för att vila ut efter dagens skogsrunda.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0