Sjukvårdsbesök

Lördagen började inte bättre alls, vi var dåliga och Timo hostar i ett. Vi höll oss inne, men Tees behövde ju komma ut, så jag samlade krafterna och gick med henne ner till OK-macken för att köpa en tidning. Då har hon en fin sträcka att gå. När vi kom fram kopplade jag henne vid räcket och vid bänkarna satt 2 flickor och jag frågade om de ville titta till henne, medan jag var inne. Det är alltid lite oroligt att lämna henne så där. Men man kan se ut hela tiden, Jag handlade snabbt och när jag tittade ut stod flickorna hos Tees och hon satt som en ängel, de åt ju glass, kanske kunde man få smaka. Jag köpte några chokladhjärtan, som flickorna fick för hjälpen och sedan fick Tees sitt godis och så gick vi hem igen.

Det blev schlagerfestivalen, som vi tittade på, men sen orkade vi inte mer, utan sängen hägrade.

Timo sov oroligt och hostade mycket.

På söndagen gick jag en runda med Tees, hon kan ju vara i trädgården, men hon behöver komma ut också och springa lite. Efter rundan var jag helt slut och det blev tv-tittande hela dagen. Tack för tv: n i sådana lägen och att det var mycket sport så det hände något.

En sådan underbar hund vi har, hon låg och sov djupt i soffan, men så hoppade hon hastigt upp och satte sig vid ytterdörren och tittade stint på dörren. Då visste vi att det var någon vid ytterdörren, men hon sa inte ett ljud. Jag öppnade dörren och då kom kvällstidningsbudet fram till dörren, så jag köpte en tidning. Tänk att hon hör dem, innan de ens har ringt på dörren, men hon säger inte ett ljud.

Sedan såg vi på Beck, deckaren på kvällen och så sovdags igen.

Vi ställde klockan tidigt på morgonen, för doktorn skulle ringa angående Timos förkylning, mellan kl 8. 00 och 9. 00. Telefonen ringde redan kl ½ 8, det var från distriktssköterske- mottagningen. Timo skulle ta sina stygn kl 13, men sköterskan var sjuk, om vi kunde komma kl 9 istället? Det kunde vi ju inte, eftersom vi inte visste när doktorn ringde. Så vi fick tid 10. 45 istället. Det skall bli skönt att bli av med stygnen och det ser riktigt bra ut.

Doktorn ringde kl 8 och efter lite diskuterande hit och dit, blev det bestämt att hon skulle ringa in en remiss till en lungröntgen, det kunde ju vara lunginflammation. Han skulle åka in till sjukhuset så fort som möjligt, men vi måste ju ta stygnen först, sedan åker vi upp till sjukhuset. Jag skojade med Timo, att om hon skriver ut någon medicin, så skall hon ta en stor dos, så att jag också kan få lite medicin. Det är ju jobbigt att bli riktigt förkyld och hosta, men för Timo är det ju extra jobbigt, eftersom han inte får luft och får kämpa mycket med att få luft.

Så fick Tees ut en snabbrunda och så körde vi till läkarstationen Vänhem. Där tog en trevlig sköterska emot oss och hon tittade på Timos stygn. Jag förklarade att jag nog tagit bort något stygn, när jag drog bort plåstret och det visade sig att det bara var 2 stygn kvar, från början 6 st. Oj, oj men det hade inte gjort ont när de åkte bort. Hon tyckte att det hade läkt bra och vi behövde inte ta salva så ofta mer.

Sedan åkte vi direkt till sjukhuset och röntgenavdelningen. Tänk vad det kan vara smidigt ändå. Doktorn ringer kl 8 och vi är på sjukhuset strax efter 11 och kom in nästan genast och så passade vi på att handla mat på Maxi, eftersom kylen var tom. Det blev färdig mat till lunch och kl 14 ringer doktorn och säger att lungorna var ok. Skönt!!  Efter lite diskuterande så ringer doktorn in ett nytt recept på ny medicin, som Timo skall prova och sedan ordnar hon tid hos astmasköterskan så att han får göra prov på utandningskapaciteten. Det får man kalla service, hon är så jättegullig vår doktor.

I helgen hade Timo sorterat bland sina strumpor och det låg några par kvar på bordet i vardagsrummet, men när vi kom hem hade Tees tagit två par hoprullade strumpor och var låg de då, jo i hennes korg. Det var väl en liten trygghet för henne, när vi försvann. Det har hänt förr att hon hittat någon strumpa, men hon bara lägger dem i sin korg, biter inte sönder dem. Gulligt eller hur?


Vi sov en stund och sedan cyklade jag ner till apoteket och hämtade ut Timos nya medicin. De tyckte att det var lite underligt att byta medicin så där, men vi får se hur det går och så visar det sig ju om det blivit bättre när han kommer till sin astmasköterska nästa gång. Det blir lite tv, sen tidig kväll idag, också så får vi se i morgon, men då behövs ingen väckarklocka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0