Helsingfors


På tisdagsmorgonen vaknade vi upp utanför Helsingfors. Efter en riklig sjö-frukost gick vi iland och vännerna grupperade sig för avfart till Riksarkivet eller till Svenska Ambassaden. RFK:s styrelse var inbjuden till statsminister Vanhanen för ett diskusionsmöte, vilket vi medlemmar upskattade mycket.

De finska vännerna tog avsked och for till sina hemorter i Finland. Själv har jag varit inbjuden till Svenska Ambassaden ett flertal gånger, när vi bodde i Helsingfors och jag har även besökt Riksarkivet i Helsingfors, varför jag åkte med 2 finska vänner till ett café i jugendstil vid Norra Esplanaden. Tjusigt var det, samt all fika var mycket finskt och gott, kaffe med syltpirog.

Raija och Helga.



Efter varma kramar så skiljdes vi och jag tog en skön promenad i Helsinki City. Klockan 13 00 skulle jag hälsa på Heinz och Camilla Dettmann på Folkhälsan.





Heinz var mannen, som tog mig från Wittsjö Golfklubb till Helsingfors Golfklubb 1986. Han var sedan min närmaste chef under alla 5 åren i Finland. Tillika var han en av mina bästa chefer, som en far för oss under Finlands-tiden. Kanske tog Heinz Gunillas parti för ofta, men det kunde jag leva med. Camilla och Heinz är idag i 90-årsålder, men Camilla klarar sig bra själv, även om närsynen är dålig. Heinz däremot är rullstolsbunden och nästan totalt förlamad, men hjärnan är i 100 %. Det blev många tårar under besöket, begriper inte varför jag blivit så lättrörd på gamla dar. Ett mycket känslosamt möte avslutades med en kaffestund i Camillas lägenhet.

Tvärs över gatan bor så Camilla i en fin 2 rummare. Hon kan gå i en tunnel under gatan för att hälsa på Heinz.











Till våningen hör en inglasad balkong som Camilla uppskattar mycket.



Efter besöket tog jag 10: ns spårvagn mot centrum och promenerade sakta till Olympia-terminalen och gick mot vår båt för hemfärd.
 

Det första jag gjorde ombord var att söka upp bastuavdelningen och badade finsk bastu. Otroligt mysigt att sitta på bastulaven och njuta av ångan, samt samtidigt se ut mot hamnen och se, att färjan åter lägger ut för färd mot Stockholm.


Ombord började RFK: s årsmöte med bildvisning och sång till gitarrspel av Eila Pöllänen med Karelsk bakgrund. 20 00 åt vi av smörgåsbordet och sedan var det dags med samkväm och dans igen.





Här sitter den skånska gruppen.





I Stockholm gick Seija, Keijo och jag till Åhléns och tog en fika först. Sergels Torg promenerade vi runt, innan det var dags att kolla vilken perrong, som vi skulle till innan tåget kom.

Seija och Keijo.



Nu var vi riktigt trötta, så jag till och med sov något innan vi kom till Hässleholm, där Gunilla var och mötte mig.
Tees blev otroligt glad över att jag var hemma igen och hon fick leta efter mig i trädgården. Hon hade tyckt att det var konstigt att bara Gunilla kom, ingen husse under dagarna jag var borta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0