Mellan hägg och syren.


Nu har sommarvärmen kommit rejält och vi äter i oftast ute i uterummet, dock inte frukosten, för Timo tycker att det är för svalt innan solen hinner runt.



Tisdag är det KOLgympa igen och Rolf han pinar oss hårt, för att vi skall kunna andas bättre (och kanske längre!). Tyvärr så minskar antalet deltagare pga ålder mm, samt en del tycker att det är för jobbigt, att försöka bli något bättre. Vi är ändå en kärntrupp, som trivs och skojar om nästan allt. Bland annat har vi en "gångapparat" från Tunturi i Finland och jag har inte varit sen att skryta över kvaliten. Som om allt, som kommer från Finland!

Efter en god lunch med Gunilla åkte jag till Kalevi Tikkanden i Vittsjö och fick åter njuta av en riktig finsk bastu! Vad ren och uppfriskad jag känner mig efteråt.
Våra pelargonier övervintrade inte i år i vår källare, varför Kalevis fru Aira gärna erbjöd sticklingsplantor, som hon själv hade odlat. Under tiden Kalevi och jag njöt av husets kaffe och kaka, fixade Aira flera blomkrukor och lökar till oss. Verkligen rart gjort!

Onsdagen denna vecka, blev skoldagen för mig, då eleverna är lediga valborgsmässoafton. Tyvärr var jag tvungen att åka hem redan kl 11.00 för att hinna åka till vårdcentralen, då Gunilla och jag skulle få vår (vart tredje år) vaccination mot fästing TBE. Innan jag åkte önskade jag Anette och eleverna en trevlig helg och det blev många kramar, innan jag kom iväg. Tyvärr meddelade Anette att hon skulle vara borta 2 veckor för en kort semester.
Efter det att vi fått sprutorna, gick vi till Kulturhuset, då jag ville se om Kristianstadsbladet hade skrivit om Sydsveriges Finska Krigsbarn, samt om deras nye ordförande. Men nej, ingen artikel ännu. Men vi träffade Anettes syster Anna som berättade att hon skulle vikariera för Anette. Hon är precis lika god och mysig som sin syster!

Sedan körde vi och tvättade bilen miljömässigt vid Mekonomen då duvorna hade lämnat många visitkort på den. Det händer, då jag parkerar bilen på gatan under vår gamla alm, där duvorna pausar ibland. Dagen avslutades med vattengympa, så nog skall gamlingarna orka vara med ett tag till, tycker jag. Det sista vi gjorde innan sängdags var en liten runda med Tees, det är så varmt på dagen att det inte blir av då.

Valborgsmässoafton hjälptes vi åt att klippa gräsmattorna för första gången, dock på hög höjd pga torkan.



Här hjälps Timo o Tees åt att kolla maskinen. När vi tar ut klipparen skäller hon de första dragen, sedan bryr hon sig inte. Båten är fylld med vatten så hon kan dricka och doppa sig om det blir för varmt.






Carina kom och vi for ut till Hovdala och gick rundan inne i skogen nere vid Finjasjön, så att hundarna kunde bada i värmen. De  älskar det och särskilt Shiva simmar och simmar. De andra plumsar i och upp igen och så följer de varandra som skuggor. De tycker att det är så otroligt roligt och skönt.

Tees i vattnet.




En glad Shiva på väg upp.



Timo luktar på årets första häggblommor.



Här har han hittat en patron, undras vad den använts till!



Sedan hittade vi en otroligt stor hägg och vad det luktade gott!!



Ett strävsamt gammalt par med sin älskade söta Tees-hund!



Så var hundarna nöjda och hoppade in i bilen för färd hem. Först körde vi och tittade på fåren, som släppts ut i markerna och särskilt de små lammen, de är så gulliga.



Vi tog en fika hemma och så beställde Carina en elektrisk sax på internet åt oss, till att klippa hundarna med. Särskilt Tees behöver ansa sina öron ofta, de känns som grytlappar. Sedan är den utmärkt att klippa håret vid trampdynorna med. Det är ett stort jobb, som ligger framför Carina, men hon klarar av det. Vi är lite mesiga båda på det, så vi överlämnar det gärna till Carina. Sedan var vi trötta i värmen att det bara blev lite tv-tittande, inget Valborgsmässobål denna gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0