Finlandsresan.

Så här nöjd såg Timo ut, när bilen var städad och packad för avfärd mot Tammerfors torsdagen den 3 juni.




10 minuter innan jag skulle starta resan ringde min vän Kalevi Tikkanen i Vittsjö och ville följa med mig till Finland, så jag hämtade upp honom i Vittsjö och vi startade åter resan mot Stockholm.




Kalevi som är rökare ville pausa ungefär var 20:e mil och då var det ju lämpligt med lite kaffe och macka, första rastplatsen blev norr om Värnamo.



Nästa rast blev på Herbeta där vi satt i en vacker syrenberså och njöt av vår matsäck.



När vi kom till hamnen i Stockholm vid Stadsgården, kom just Cinderella in från sin kryssning.




Här ser man aktern av vår Gabriella, som vi skulle åka med.




Vi fick köra upp på andra våningen och parkera vår Kia och som synes var det gott om bilar.




Framme i Helsingfors körde jag Kalevi till järnvägsstationen, eftersom han skulle ta tåget till Iisalmi för att bli hämtad av släkt till Kiuruvesi.

Själv körde jag sedan till min gamla arbetsplats Talibanan, Helsingfors Golfklubb och där träffade jag Jojje. Han visade nya personalutrymmet, som de hade invigt dagen innan.




Här är nya verkstaden med många maskiner ute.




18:e green var jag mycket intresserad av att se, då personalen själv hade byggt om den. Bl a sprängde de bort otroligt mycket berg som låg under greenen och som gjorde den svårskött.




En vy som vi såg mycket ofta när vi bodde på Tali i 5 år på 80-talet.




På klubbhusets veranda har många och djupa diskussioner om banskötsel på Tali framförts.




Klubbens nya sekreterare och en glad Timo. Fotot togs av min kamrat Asko Arkkola vars far hade varit chef på Tali många år före mig.




2 bistra män, Timo och klubbens headpro Jussi Hämäläinen. Vi diskuterade länge om tider som har varit.




Talis nya fina TEEskyltar.




Sedan tittade jag snabbt in på J-Trading och träffade först Stigs fru Mona samt Stigs syster Heidi.
2 varma människor, som vi ofta träffade när vi bodde i Helsingfors.




Firmaskylten. J-Trading betydde mycket för mig under mina Tali-år, nästan alla på firman blev goda vänner til oss.




Därefter styrde jag kosan mot syster Marja i Vanda, här barnbarnet Linnea, Ykis dotter.



Lillebror Joona, Ykis son.




Min svåger Veijo, som arbetade som arkitekt på Vanda stad.




Sist men inte minst kära lillasyster Marja, som ville bjuda på lunch innan resan mot Tammerfors.




Jag skulle bo hos min bror Hannu och hans hustru Marja-Leena.




Marja-Leena med telefon i hand.




Hannu går i sin dotter Mira-Inkeris trädgård och inspekterar gräset.




Tammela torg hade torgdag så Marja-Leena provianterade lite, bl a några basturis.




Vi hade turen att lyssna på en kör som sjöng många vackra finska sånger.




Sen kom Tammerfors stora smakupplevelse, "mustamakkara", på svenska svartkorv, med lingon och mjölk.




Vi passade även på att gå in i Tammerfors Domkyrka, som är min konfirmationskyrka.




Vi hann även med att besöka ett museumsområde, där man kunde njuta av vackra snickerier på gamla hus.
Marja-Leena köpte goda chokladbitar i chokladshopen.




Min syster Raili fick ett snabbbesök av oss på vägen hem till Hannu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0