Mina Tammerforsutflykter.


Mitt värdpar Hannu och Marja-Leena skulle nu passa barnbarnet Ursula några dagar. Här visar Ursula sina skador på benet.




Mormor Marja-Leena hjälper Ursula med sin telefon.




Vi for mot Pyynikki utsiktstorn, för att njuta av stadens godaste munkar.
Tornet ligger på en stor grusås, mellan 2 vackra sjöar, Pyhä- och Näsijärvi.




Här avnjuts de underbara munkarna och Ursula dessutom av glass.




Därefter skulle jag besöka Tammerfors förra ordförande i Krigsbarnsföreningen, gulliga Raija Rikkonen. Hon ville bjuda på lite gott.

 


Hannu och Marja-Leena ville att jag skulle prova på en speciell finsk rätt, nämnligen att äta "muikkuja", på svenska siklöja. Dessa var stekta och det smakade faktiskt jättegott.




Därefter for vi till begravningsplatsen, där mina föräldrar samt farmor och farfar ligger begravda.
Vi började att vattna farmor och farfars grav, Edith hette farmor.




Mammas och pappas gravsten.




Sedan körde vi till Ursulas hem och väntade på mamma Mira-Inkeri. Ursula gömde sig i sitt fina Pippi Långstrumpshus.




Och till sist kom söta, goa mamma Mira-Inkeri hem från sitt arbete.



Så här glad blev Ursula när mamma kom.




En bild från Railis vardagsrum med många bilder av Haapanska barnen.




En glad Raili när hon får besök av sina bröder.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0