Vår semesterresa i Norden, 1.

 Vi startade vår semesterresa med husvagn och Tees, den 29 juni, Sivs födelsedag, så vi körde in om Vittsjö och som vanligt när Ann-Louise är där, bakar hon.
 
 
 
Anette kom in om, för att få underskrift på ett papper och vi ställde upp.
 
 
 Boris dukar upp smörgåstårtan så det blev vår lunch.
 
 
 
Födelsedagsgrisen Siv, och kaffe och kakor innan vi for vidare. 
 
 
 
Mätaren i KIAn stod på 5597,6 mil när vi startade hemifrån och kl. 13 00 lämnade vi Vittsjö Jag sms:ade Suzan att vi var på väg, men vi hörde inget, förrän en bra stund senare, vem? stod det i telefonen, Gunilla o Timo svarade jag och fick till svar: ha, ha, då har ni meddelat fel person, jag är Emil Jönsson, men lycka till med resan: Snöpligt, så jag fick sms:a Suzan igen, en siffra hade varit fel. Vi tog ut pengar i bankomaten i Vittsjö innan vi fortsatte vår resa.
Det var bara lite trafik och lite duggregn och 13 grader. När vi skulle tanka i Brahehus, fick vi en chock, man måste lämna körkort eller betalkort, innan man tankade och jag skulle ta fram mitt kort, men det var borta, satt det i bankomaten i Vittsjö? Men jag kom ihåg att jag hade kortet och pengarna när jag satte mig i bilen, men var fanns kortet? Timo tog över min plånbok och hittade kortet i ett fack som gått sönder, så kortet syntes inte. Tack o lov, annars hade vi fått vända hem igen, alla pengar borta. Så köpte jag vars en kopp kaffe och var så skärrad, att jag skvalpade över kaffet över mina lår och brände mig rejält, vilken början!!!
Vi körde vidare och började leta efter en camping. Efter kringelvägar kom vi fram till Öninge Camping i Ödeshög, en idyll.
Här njuter Timo av lite kvällsmat i husvagnen.
 
 
Tees och jag fick vara med på ett hörn.
 
 
 Här har vi lätt fått upp husvagnen och det var ganska tomt på folk.
 
 
 Tjusigt eller hur?
 
 
 En fördel med campingen var att det var en kennelklubb som höll i det och på området fanns en agilitybana, gissa om Tees blev lycklig. Man hade även klippt upp en väg som man kunde promenera med hunden.
 
 
 Slalombanan gick bra.
 
 Gå över bron var inget hinder alls.
 
 
 Här har Tees ställt sig på tvären.
 
 
 
 Men kom rätt igen och for ner, hon hade inte glömt vad Sandra och hon lärt sig tidigare.
 
 
 Gungbrädan klarade hon alldeles själv.
 
 
Husse tyckte att hon varit duktig. 
 
 
Tänk vad jag kan!!!
 
 
 
 
 
 
 Här en vy över campingen och en pool, men vi orkade inte bada.
 
 
 Vi sov gott på natten efter våra bedrövelser och vaknade pigga och for vidare på vägen. Jag försökte fotografera flygplanen vid Linköping, men lyckades inget vidare. Vi rastade vid Nyköpingsbron och pratade med Suzan och hon skulle hitta en parkeringsplats för oss så att vi kunde träffas. Det är ju så trångt uppe hos dem på Mariaberget, så där kommer vi inte fram med husvagn.
 
 
Hon hade lyckats hitta en plats vid Munchenbryggeriet. så vi parkerade husvagnen och gick ner till Söder- Mälarstrand och Suzan hade frukt och dricka med sig. Här hittade vi en plats att sitta på.
 
 
 
Nu dukas det upp delikatesser och som vanligt är Tees mycket intresserad.
 
 
 Smaskigt blev det, och Suzan sprang en runda med Tees för att rasta henne.
 
 
 Morfar blev chockad när han blev fotograferad med våra barnbarn Hannah och Svante, så liten han var!!
 
 
 
 
Jag lyckades zooma in deras hus uppe på Mariaberget.
 
 
Nu var det dags att fara vidare, utrustade med massor av frukt och det var skoj att vi lyckades träffa dem, annars är de ute på sitt sommarställe på Mefjärd. Så tack så mycket Suzan, Hannah och Svante.
 
 
Efter att ha krånglat oss ur Stockholm körde vi till Kapellskärs Camping, belägen i Riddersholms naturreservat mitt i Roslagen  Där fick vi vår plats och Timo kollar läget med Tees.
 
 
 
 Det smakade gott med mat i det gröna.
 
 
 Tees tyckte att det var varmt, så hon bäddade åt sig i det höga gräset, det har vi aldrig sett henne göra innan.
 
 
 Sedan letade vi efter en affär för att handla det vi behövde och hittade en lanthandel vid Spillersboda och det fanns många båtar i hamnen.
 
 
 Senare åt vi kvällens mat inomhus, eftersom det fanns gott om flugor och mygg. Duschen ställde till med lite besvär, vi köpte ett kort för 20 kr och när Timo duschade satte han kortet mot mätare och rusade till duschen, men vattnet slutade genast och Timo försökte igen, med samma resultat. Man skulle nämligen sätta kortet i kort- behållaren medan man duschade och sedan ta av kortet, så vi lyckades klura ut det till slut.
 
 
 Nästa dag körde vi ner till hamnen i Kapellskär och väntade på båten mot Åland. Vi fick meddelande på telefon att Sandra hade tagit sitt körkort och vi hann gratulera henne till det.
 
 
 
 Det var MS Rosella som vi skulle åka med
 
 
 Det fanns hundburar i ett särskilt hundrum och där fick Tees testa en bur, medan vi åt, men det var inget vidare tyckte hon, så hon fick komma ut till oss igen. Resan till Åland tog 2,5 timmar och gick jättebra.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0