Semesterresa som började den 26 november.

Efter att ha firat Hannah, var det dags för oss att börja vår resa mot Stockholm och Helsingfors, som ni ser är vi inte bra på selfies, men Carina hämtade oss på förmiddagen till tåget och senare hämtade hon också Tees hem till sig. Tåget var ½ timme försenat så det blev att vänta och sedan fanns ingen restaurangvagn med. Som tur var, hade vi mackor och dricka med oss.

Vi hann ändå fram till Stockholm i tid och tog sedan en taxi till båten, Timo försökte prata med chauffören men han förstod inte mycket och  hittade knappt rätt väg till båten. När vi betalade skulle han lura oss på en hundring, så det började inte så bra.
Men vi skyndade oss på båten och  klädde om och gick sedan upp till den stora restaurangen. Där serverades  det  Leif Mannerströms julbord, med massor av god mat.

Här väntar Gunilla på att bli insläppt, vi var ganska hungriga faktiskt.

Det fanns massor av rätter och det var svårt att välja bland så mycket.

Men det smakade gott och Timo njöt av alla sillrätterna.

Men vad skall man välja undrar Timo, när han kommer till alla efterrätterna, oj så många godsaker.

Det var gott och inte minst efterrätterna.
Sedan lyssnade vi på olika orkestrar och tom dansade några danser, men till sist var det dags för sängen, och som tur var, så var vädret lugnt och båten gick stabilt.

Framme i Helsingfors tog vi spårvagnen in  till stan och såg den pampiga Storkyrkan.

Vårt mål var att hälsa på Camilla, som är Heinz Dettmans änka. Heinz var Timos chef på Helsingfors Golfklubb i 5 år och de tog så fint hand om oss, under vår tid där. Camilla är nästan blind, så hon hade bett  dottern Susanne om hjälp, men hon hade stukat foten, så hon ringde i sin tur brodern Philip (vars familj en jul passade våra goldenhundar när vi firade i Sverige) Han ställde upp även denna gången och ordnade kaffe och fika och vi hade en mycket trevlig stund. Det kändes jättekul, att vi hann träffa dem igen.

Camilla och dottern Susanne.

Susanne och Philip.

Sedan tog vi spårvagnen till varuhuset Forum, som var så här vackert smyckat innomhus.

Där hade vi meddelat att vi skulle vara några timmar, om Timos släkt ville komma och träffa oss. Först kom kusin Tuula med sin man Timo. Tuula hade känt igen Gunilla (från bloggen, eftersom de aldrig träffats förut.)
Sedan kom syster Mirjam som här får en kram

Tillsammans med Mirjam kom också syster Marja

Så träffades vi alla.

Vi slog oss ner och drack kaffe och pratade, Gunilla lyssnade mest.

Det var  mycket trevligt  att få träffa Tuula och Tuulas Timo för första gången. Tuula hade Timo träffat på 50-talet senast.

Här är gänget samlat Marja, Mirjam, Timo, Tuula och Timo.

Här har Tuulas Timo och Gunilla bytt plats.

Så var det dags för oss att bege oss till båten igen, här Forum från utsidan.

Nordens största varuhus, Stockmann i julskrud.

Vi promenerade till båten längs kajen, skönt efter att ha suttit så mycket.

Timo framför Svenska Ambassaden, som är en mindre kopia av slottet i Stockholm.

Det ligger många småbåtar vid kajen, som nu är restauranter.

Ryska kyrkan i bakgrunden.

En nyhet på Skatudden är ett pariserhjul.

Utsikten är nog fantastisk, högst uppe i pariserhjulet.

En annorlunda gran i hamnen.

Med oss nu hade vi  en  present som  Timo gjort och Tuula hade gjort ett fint kort, vi fick öppna den när vi ville. Gunilla vill naturligtvis öppna den nu och Timo spara den, så än så länge ligger den här hemma och väntar, men Gunilla är mycket nyfiken. Får se hur länge vi kan lugna oss och inte öppna den.

När vi kom på båten såg vi att Gunilla, utan att veta om det, hade fastnat på bild i Stockholm och Timo ville köpa bilden, eftersom det ändå var hennes 75-årsdag och datumet stod på bilden, så det gjorde vi, som minne.

Så var det dags att sätta oss till bords igen, men vi kunde inte äta julmat en gång till, utan vi tog en annan restaurant med grillat. Timo tog grillad lax .

Gunilla tog en stor grillad köttbit och det var väldigt gott alltihop.

Mums mums.

Naturligtvis ville vi ha efterrätt, Timo tog en stor bananasplit (lite väl mycket !!!).

Gunilla tog en mindre efterrätt, som smakade underbart. Sedan gick vi och lyssnade på musik och dansade några danser, men vi var ganska trötta efter den långa promenaden.